Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/pinkenve/domains/turnip.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/pinkenve/domains/turnip.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/pinkenve/domains/turnip.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708
Weekly UX – Wyzwanie 2 – Agata Grzegorzek

Nie sposób nie zauważyć, jak w ciągu kilku lat wzrosło zainteresowanie rowerami miejskimi. Wiele miast na stałe wprowadziło stację rowerowe, oferując usługę sezonowo lub nawet przez cały rok. Nic w tym dziwnego, mieszkańcy mogą taniej i bardziej ekologicznie przemieszczać się na co dzień, a odwiedzający poznać miasto z zupełnie innej perspektywy. 

Kolejny projekt z cyklu Weekly UX pozwolił mi lepiej poznać założenia miejskich wypożyczalni rowerów i zaprojektować aplikację, dzięki której użytkownicy mogą w prosty sposób korzystać z tej usługi.

 

Pierwsze kroki.

Dużym wyzwaniem przy projektowaniu aplikacji jest zwrócenie uwagi na ciągle rosnące tempo życia i zwiększającą się prędkość internetu. Użytkownicy oczekują, że zakupione przez nich produkty będą działały szybko i będą proste w obsłudze. Od pierwszego zetknięcia z aplikacją do codziennego użytku. Produkt musi być intuicyjny, aby odbiorca nie musiał zastanawiać się zbyt długo, co powinien zrobić i w jaki sposób. Dla mnie jest to prosty design, przejrzysty interfejs i wprowadzenie do aplikacji poprzez krótki tutorial.

Tutorial pomaga poznać podstawowe funkcje aplikacji oraz objaśnia jak z nich korzystać. W aplikacji Let’sRide tutorial jest opcjonalny i można go pominąć. Informacje w nim zawarte można w każdej chwili znaleźć w zakładce “How it works”. 

 

Zakładanie konta.

Z naszych aplikacji będzie korzystało wiele użytkowników. Od osób, które już automatycznie rejestrują się na stronach i w aplikacjach, do osób, które niechętnie to robią i często rezygnują z korzystania z produktu ze względu na obowiązek podania danych osobowych. Jako projektanci musimy wziąć pod uwagę naszych użytkowników, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla każdego z nich. Uważam, że sprecyzowanie celu zbierania informacji o użytkowniku jest bardzo ważne, nawet jeżeli nam samym wydaje się to oczywiste. Nie tylko wzbudza to zaufanie wśród użytkowników, ale również rozwiewa niejasności.

Podstawowym krokiem przed rozpoczęciem korzystania z aplikacji Let’sRide jest założenie konta. Przy rejestrowaniu należy podać podstawowe dane, takie jak numer telefonu i adres e-mail. Dane wykorzystywane są do komunikacji z użytkownikiem.

Płatność.

Przed wypożyczeniem pierwszego roweru należy również wybrać sposób płatności. Postanowiłam zrezygnować z wirtualnych portfeli wbudowanych w aplikację i postawić na płatność bezpośrednią (za pomocą karty płatniczej lub płatności online jak paypal). Użytkownik nie musi bawić się w przelewanie pieniędzy do aplikacji, aby wypożyczyć rower. 

Osoby, które regularnie wypożyczają rowery, mają również możliwość wykupienia członkostwa, które nie tylko sprawia, że płacą za usługę raz w miesiącu, ale również otrzymują bonusy, jak np. darmowe godziny.

Znajdź rower.

Po utworzeniu konta, użytkownik ma bezpośredni wgląd do mapy miasta oraz swojego położenia. Może szybko odnaleźć najbliższą mu stację, sprawdzić jak się do niej dostać oraz zobaczyć jakie rowery są dostępne dla danej stacji.

Opcja “See available bikes”, pozwala użytkownikowi sprawdzić ilość rowerów dostępnych na stacji i bezpłatnie zarezerwować rower na 15 minut. Rowery już zarezerwowane lub niesprawne oznaczone będą statusem “Unavailable”. Dokładny proces rezerwacji pokazany jest poniżej.

 

 

Zgłoś problem.

Zależało mi na tym, aby aplikacja nie wprowadzała odbiorców w zakłopotanie, aby użytkownicy mogli zaufać informacją, które znajdują. Dotyczy to głównie ilości dostępnych rowerów na stacjach. Myślę, że osoby, które regularnie korzystają z tej usługi, doskonale znają ten problem. Przychodzimy na stację, na której ma być 5 rowerów, a wszystkie okazują się niesprawne. Zdaje sobie sprawę, że da się całkowicie wyeliminować tego problemu. Pytanie jednak brzmi, co można zrobić, aby go zminimalizować? 

Podstawowym działaniem jest oczywiście działający 24/7 serwis, który stale kontroluje stacje i znajdujące się na niej rowery. To on ostatecznie sprawdza, naprawia i udostępnia do użytku rowery. Uważam jednak, że do sprawnego działania całego systemu potrzebny jest jasny przepływ informacji. Najlepszym sposobem jest wykorzystanie tutaj samych użytkowników, którzy mają największą styczność z rowerami w całym mieście. Funkcja zgłaszania usterki umożliwia nie tylko przekaz informacji do serwisu, ale również do innych użytkowników. Rower, który został zgłoszony, automatycznie dostaje status niedostępnego w aplikacji.

Wypożycz rower. 

Rowery można wypożyczyć na kilka sposobów. Użytkownicy mają do wyboru skanowanie kodu QR lub wpisanie numeru roweru. Jeżeli nie są w stanie użyć aplikacji, mogą zawsze wypożyczyć rower poprzez terminal dostępny na każdej stacji.

Zwrot rowerów jest równie prosty. Wystarczy wpiąć rower w elektrozamek i zostanie on automatycznie zwrócony. Jeżeli na stacji nie ma wolnych elektrozamków, można zwrócić rower za pomocą aplikacji.

Płatność za rower jest automatyczna i wszystkie informacje o przejeździe można znaleźć w historii wypożyczeń. W statusie można również sprawdzić ilość przejechanych kilometrów oraz spalonych kalorii, jako motywacja dla użytkowników i zachęta do dalszej jazdy.